fredag 20 juni 2014
Det offentliga rummet- en mötesplats där vi kan leva demokrati
Om vi utgår ifrån tanken att barnet är en samhällsmedlem som tillför och berikar så behöver vi vuxna utöka dess möjligheter och rättighet till det offentliga rummet. I Guastalla har man gjort det politiska valet att vidga det pedagogiska rummet, sudda ut gränsen mellan vi och dom, mellan förskola och samhället. Synen på barnet som en självklar del av medborgarnas liv gör att barnet får naturligt tillträde till det offentliga rummet, där de kan vara med att påverka, forma, omskapa och sätta spår i dessa rum. En underbar tanke som som vi direkt kan koppla till att leva de demokratiska värderingar vi ofta talar om. Barn erövrar med alla sinnen därför är det just de som kan tillskriva det offentliga rummet mening. Som pedagoger måste vi fördjupa dialogen kring vår roll och de ansvar vi har i denna fråga och för att lyckas med det måste vi erövra mer kunskap kring demokratibegreppet och dess djupa innebörd.
Våra tankar Gisele och Siv
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar