onsdag 18 juni 2014

Möten


Hur skapar vi möjligheter till delaktighet och samverkan med familjerna? Hur ser vi på mötet med barnens familjer? Vi pluttrar och bloggar; bygger vi relationer med hjälp  digitala verktyg? Kan vi skapa andra mötesplatser mellan förskola och hem? Varför har vi valt ett digitalt verktyg? För vem? Bjuder det in till samtal, till reflektion och frågor? Skapar vi en inbjudande, delaktig relation med våra barns familjer genom, att istället för att bjuda in till samtal, hänvisa till en webbsida, ibland genom en blogg som inte ens tillåter kommentarer från barnen och deras familjer?
Har det digitala mötet tagit tid från det fysiska? Hur kan vi delge familjerna våra tankar och idéer kring vår verksamhet och vad vi bygger den på, hur kan vi öka både förståelsen och insikten i vad vår förskola har att erbjuda deras barn. Vad har våra barns familjer för syn på förskolan och hur kan vi öppna förskolan och inbjuda till deltagande, delaktighet och samtidigt skapa förståelse för varandras roller i barnens liv?

1 kommentar:

  1. Viktiga reflektioner om hur och vad vi lägger vår koncentration och vår närvaro och hur vi arbetar med att bjuda in till delaktighet. Att vi hittar meningsfullhet i det vi gör och disponerar tiden och engagemanget på ett sätt som leder till fördjupade relationer och ökad förståelse. Vi arbetar med människor, alltså med relationer. Alla relationer kräver kommunikation av något slag. Kommunikation i form av dialog om det ska kunna leda till förståelse och utveckling. Då behöver vi ta reda på om den kommunikation vi har fungerar. Vi behöver ha en dialog, inte monolog, med föräldrar om hur kommunikationen ska se ut. Det är kanske där vi ska börja.
    /Monica HL

    SvaraRadera