torsdag 19 juni 2014

Gruppen

Idag har vi besökt Arcobaleno, en förskola för barn 3-6 år. Där träffade vi Alessandra som berättade om sin verksamhet och delade med sig av sina rika erfarenheter som pedagogista.

Idag vill jag lyfta gruppens betydelse för lärandet. I varje möte och i varje sammanhang här i Guastalla har man lyft fram värdet av gruppen och att lärandet sker tillsammans med andra. Man talar om en lärande grupp. Detta är Inget nytt  för oss, vi talar kring detta också. Men det som fascinerar mig är att här är detta en förutsättning för filosofin och det finns inga exempel där man inte relaterar till gruppen. Den stora gruppen och den lilla gruppen, barnens upptäckter sker alltid i grupp, reflektion sker alltid i grupp. Det projekterande arbetssättet förutsätter pedagogisk dokumentation där lyssnandet och reflektion med andra är avgörande för att både barn och vuxna ska kunna skapa återkast till varandra.

Man talar om en demokratisk förskola, en förskola för alla där delaktighet är ett nyckelord. Delaktighet handlar inte bara om att delta i gruppen, det handlar även om att ta del av gruppen. Barngruppen, föräldragruppen, kollegorna, alla ingår i samma verksamhet och alla behöver vara delaktiga, alla är ett VI. Detta innebär ett individuellt ansvar, en grupp där alla individer inte mår bra, är en grupp som inte mår bra. Som individ har man ett ansvar att gruppen mår bra.

Jag tycker detta är klokt, jag är själv en del av flera av dessa sammanhang där gruppen får betydelse för mig som människa, en avgörande betydelse för att jag som individ ska utvecklas.

Vi talar om konstruktionism i Härryda kommun, vi talar om att lärande är socialt. Vilken plats tar det i våra verksamheter? Hur tänker vi kring en lärande grupp? Hur skapar vi grupper? Vilken betydelse får vi för varandra i våra verksamheter ? Vad skulle detta ansvar innebär för oss? Vad kan vi förvänta oss av varandra?
Glad midsommar på er alla därhemma:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar