onsdag 18 juni 2014

Vi är olika

Det säger ganska mycket om mina intryck idag.... vi är olika.... De människor vi möter under denna vecka lever med en historia som är en annan än vår, de lever i ett annat land med en annan kultur, ett land där förskolan har en annan sorts plats i samhället än vår, där man tar in barn i förskolan när barnen är långt under året, där man knappt har hört talas om pappaledighet.... Vi är olika... Jag tror att detta är en viktig insikt för att förstå vad en Reggio Emilia filosofi är och vad en Reggio Emilia inspiration kan vara i en svensk förskola.

Idag kom tre flickor fram till mig, de kan har varit 4 eller 5 år,  en flicka tog mig i handen och jag tolkade henne som att hon ville att jag skulle följa med. Hon och hennes vänner talade med varandra på ett språk jag inte förstår, sedan pekade de på sig själva och sa sina namn. Jag sa mitt namn och genast gick en av flickorna fram till en fjärde flicka och talade med henne, pekade på henne och sa " Theresa". Jag och den fjärde flicka hade samma namn. Därefter tog de mig vidare till en plast där det fanns snäckor och naturmaterial. De pekade på snäckorna och sa dess namn på italienska " de mare " någonting, kommer inte ihåg det i skrivandets stund. Snäckor från havet... Därefter tog de mig till böckerna, pekade och sa " libre", bok... De öppnade en bok och pekade, jag tolkade det som de ville jag skulle läsa. Jag försökte läsa på italienska, de sa " si" och pekade....  Vi möttes, vi började att skapa något tillsammans.

För mig var detta ett starkt möte... Dessa barn bjöd in mig, de uttryckte så tydligt för mig att de ville berätta något och dela med sig av sin förskola. Barnen visade stolthet samtidigt som de välkomnande mig. Jag tänker att deras sätt att vara är ett resultat av att de lever i en förskola där de möter andra barn och vuxna som uppmuntrar barn till att berätta, dela med sig, en förskola där man är stolt över sin verksamhet och där man intresserar sig för varandra.

Hur tänker vi kring detta? Vi är inte Italien, vi är Sverige. Hur skapar vi sammanhang för barnen att utveckla förmågan att dela med sig, berätta, lyssna, välkomna varandra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar