Vi befinner oss på samma plats och våra upplevelser och iakttagelser är olika beroende vilka vi möter. Vi kom i kontakt med en pedagog som beskrev ett pågående projekt som utgick från en fråga till barnen Vad är fantasi? Utifrån deras olika tankar beskrev pedagogen att barnen fastnade för "monster." Det var viktigt för barnen att monstret skulle både ha en maskulin och feminin karaktär. En gemensam konstruktion av monstret skapades utifrån en grafisk bild som ett av barnen ritat. Barnen beskrev att tankarna "tänds och släcks" vilket de illustrerade med lampor. Bilden nedan är en beskrivning av monstrets hus med olika rum. När bilden ställdes vertikalt fick huset en annan dimension. Plötsligt fanns det olika våningar i huset. Monstret behövde kommunicera med andra enligt barnen och ett musikaliskt språk skapades.
Vi insåg plötsligt att det vi såg i ateljén hängde ihop med projektet. Barnen skapade möbler till monstret av lera, av naturmaterialet skapades ett hus åt monstret, monstermusik osv.
En oändlig virvelvind av tankar, känslor och processer som kommer till uttryck i de 100 språken!
Så roligt att följa er, känns som att ni kommer att ha mycket spännande reflektioner med er hem. Hoppas nu att ni får en bra avslutning på er resa och glad midsommar!
SvaraRadera