Något som karaktäriserar denna dag och denna resa är möten tänker jag. Vad är ett möte och vad förutsätter ett möte för att det ska leda till utveckling? Mina tankar rör relation, att bygga relation med något skapar möten, gärna en positiv relation för att främja lärande. Det är det som vi erfar här i Italien. Vi Bygger relationer, med varandra som grupp och kollegor, med människor som arbetar i de kommunala förskolorna i Guastalla, med barnen som vi fått äran att träffa idag, med pedagogiska miljöer, men på något sätt bygger vi också relationer med tankar som presenteras för oss, tankar och ställningstagande som vi måste skapa en relation till, förhålla oss till. Man lyfter relationer ständigt i sin filosofi här nere, hur ser vi på värdet av relationer i Sverige? Vad behövs för att bygga relationer som främjar lärande? Vilken betydelse får vårt sätt att vara för barnens relationsskapande?
Något som jag också närmar mig en insikt kring är hur stolta och tydliga dessa pedagoger är när de sätter ord på och klär sina tankar i ord, verbaliserar dem. Men i denna stolthet och tydlighet finns en ödmjukhet till att lyssna på oss, lära sig av oss och intressera sig av det vi har att säga. De signalerar klart att vi aldrig blir färdiga, varken vi eller dom. Har detta betydelse för vårt sätt att bygga relationer i mötet med varandra? Vårt förhållningssätt? Vår ödmjukhet inför vårt uppdrag? Vår ödmjukhet inför varandra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar